Tarikh/
Hari :
16.04.12
Masa : 10:35 – 11:05 (30 minit)
Kelas :
5
Bil.
Pelajar : 9
M/ Pel : Matematik
Tajuk :
Masa
Sub
topik : Membaca dan menulis masa dalam sistem 24 jam.
Objektif :
Di akhir sesi pembelajaran, murid dapat
1. Membaca masa dalam sistem 24 jam yang ditunjukkan
dalam sistem 12 jam dengam betul.
2. Menulis masa sistem 24 jam yang ditunjukkan dalam
sistem 12 jam dengan betul
3. Menyatakan konsep dalam penulisan system 24 jam
dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah
mempelajari masa dalam sistem 12 jam
Konsep : Penulisan
masa dalam sistem 24 jam, 2 digit pertama ialah
bacaan pada jam manakala.2 digit di belakang ialah
bacaan
minit. Penulisan masa dalam sistem 24 jam
tidak
menggunakan tanda ‘:’ dan mesti menulis jam
pada digit
terakhir.
Bahan : Gambar rangsangan, kad masa,
Nilai : Hormat, menepati masa, keyakinan dan
sistematik
Kemahiran : Menjana idea,
perbincangan, soal jawab
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||||||||
Set Induksi
(±5 minit)
|
Membaca dialog yang terdapat
di gambar rangsangan.
( LAMPIRAN 1 A)
Budak: Mengapakah masa yang ditunjukkan pada papan tanda penerbangan
mempunyai 4 digit berturutan?
Ayah:
Masa yang terpapar pada papan
tanda ialah masa antarabangsa.
Ibu:
Terdapat sebuah kapal terbang
sudah hendak berlepas. Tahukah kamu yang mana satu?
|
1. Guru menyuruh murid meneliti gambar rangsangan
yang ditunjukkan.
2. Guru memilih 3 orang murid melakonkan dialog
yang terpapar di gambar rangsangan.
3. Guru memberitahu murid-murid topik yang akan
dipelajari pada hari ini ialah membaca dan menulis masa dalam sistem 24 jam.
|
1. Murid meneliti gambar rangsangan yang guru tunjukkan.
2. Murid yang terpilih melakon dialog yang
terpapar pada gambar rangsangan.
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah: Melakon
Alat bantu Mengajar:
Gambar rangsa-ngan
Nilai:
Hormat
|
||||||
Langkah 1
(± 8 min)
|
Soal jawab
Guru
Masa yang ditunjukkan di tengah gambar ialah
pukul berapa?
( LAMPIRAN 1 B)
Murid
Enam petang.
Penerangan konsep
Guru:
1.Julat masa dalam
sistem 24 ialah 24 jam iaitu bermula daripada 0000jam hingga 2359jam.
2.Murid-murid, ketika
membaca masa dalam sistem 24 jam awal 2 digit ialah masa jam manakala 2 digit
belakang menunjukkan masa minit.
3.Dalam penulisan
sistem 24 jam tanda ‘:’ tidak digunakan dan di akhir masa perlu menuliskan
‘jam’
Contoh masa pada
jadual penerbangan:
Dibaca:
enam belas kosong
jam
Ditulis: 1700jam
Dibaca:
Dua puluh dua
kosong jam
Ditulis:1800jam
Dibaca:
Semebilan belas
tiga puluh jam
Ditulis:1930jam
Dibaca:
dua belas kosong
sembilan jam
Ditulis:2209jam
Dibaca:
Dua pulluh satu
lima puluh sembilan jam
Ditulis:2359jam
Dibaca:
Kosong satu tiga
puluh lima jam
Ditulis:0135jam
|
1. Guru
mengutarakan soalan berdasarkan gambar
rangsangan yang dipaparkan.
2. Guru
menerang-kan cara membaca dan menulis dalam masa sistem 24 jam.
3.
Guru memberi penerangan tentang cara
membaca dan menulis masa dalam sistem 24 jam dengan contoh masa yang
ditunjukkan pada jadual penerbangan di papan hitam.
|
1. Murid menjawab soalan guru dengan merujuk gambar
rangsangan yang guru paparkan.
2. Murid
mendengar cara untuk membaca dan menulis masa dalam masa 24 jam..
3. Murid-murid
mendengar penerangan dan meneliti cara membaca dan menulis masa dalam sistem
24 jam yang tertera di papan hitam.
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah:
-
Soal jawab
-
Penera-ngan
Alat bantu Mengajar:
Kad masa
Nilai:
Hormat,
yakin
|
||||||
Langkah 2
(± 7 minit)
|
Contoh kad masa.
Dibaca :
Lapan belas kosong
jam
Ditulis: 1800jam
Dibaca
:
Dua
puluh dua kosong sembilan jam
Ditulis
:2209jam
Dibaca:
Kosong
lima tiga puluh lima jam
Ditulis
:2359jam
Dibaca
:
Dua
puluh tiga lima puluh sembilan jam
Ditulis
:2359jam
Dibaca
:
Kosong
lima puluh jam
Ditulis :0050jam
Dibaca:
Kosong satu tiga
puluh lima jam
Ditulis:0135jam
|
1. Guru
meminta murid-murid membaca kad masa yang guru sediakan.
2.
Guru melekatkan contoh kad masa pada
papan hitam dan memilih murid ke depan untuk menulis masa yang ditunjukkan
dalam sistem 24 jam.
3.
Guru membimbing murid jika menghadapi
masalah.
|
1. Murid-murid
membaca kad masa yang guru sediakan.
2. Murid-murid
yang dipilih tampil ke depan dan menulis masa yang ditunjukkan dalam sistem
24 jam pada papan hitam.
3. Murid-murid
yang bermasalah akan dibimbing oleh guru.
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah: bacaan
Alat bantu Mengajar:
Kad masa
Nilai:
Hormat,
yakin, sistematik
|
||||||
Langkah 3
(± 7 minit)
|
Lembaran kerja
Lampiran 2
|
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja dan minta murid siapkan dalam masa 5 minit.
2. Guru
membincangkan jawapan yang disiapkan oleh murid.
|
1. Murid
menyiapkan lembaran kerja yang cikgu edarkan dalam masa 5 minit.
2. Murid
bergilir-gilir memberikan jawapan pada lembaran kerja.
|
Kemahi-ran : Perbincan-gan
Alat bantu mengajar:
Lembaran kerja
Nilai:
Menepati masa, yakin,
sistematik
|
||||||
Penutup
(± 3 mint)
|
Soal jawab:
Guru
Apakah yang kamu mempelajari
pada hari ini? pembelajaran pada hari ini.
Murid
Membaca dan menulis masa
dalam sistem 24 jam.
Guru
Bolehkah kamu menerangkan
cara untuk menulis masa dalam sistem 24 jam?
Murid
Ya. Penulisan masa dalam
sistem 24 jam mempunyai 4 digit beserta jam. 2 digit di depan ialah masa jam
dan 2 digit belakang ialah masa minit.
|
1. Guru menyoal murid tentang pembelajaran hari
ini.
|
1. Murid menjawab soalan yang guru kemukakan.
|
Kemahi-ran:
Soal jawab
|
|
No comments:
Post a Comment