Tarikh/
Hari :
17.04.12
Masa :
10:35 – 11:05 (30 minit)
Kelas :
5
Bil.
Pelajar : 9
M/ Pel : Matematik
Tajuk :
Masa
Sub
topik : Hubungkait antara sistem 12 jam dan sistem 24
jam.
Objektif :
Di akhir sesi pembelajaran, murid dapat
1. Menyatakan perhubungan di antara sistem 24 jam dam
sistem 12 jam.
2. Menunjukkan cara menukarkan masa dalam sistem 24 jam
kepada sistem 12 jam atau sebaliknya dengan betul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid pernah
mempelajari cara membaca dan menulis
masa dalam
sistem 24 jam dan masa dalam sistem 12 jam.
Konsep : Penulisan
masa dalam sistem 24 jam, 2 digit pertama ialah
bacaan pada jam manakala.2 digit di belakang
ialah bacaan
minit. Penulisan masa dalam sistem 24 jam
tidak
menggunakan tanda ‘:’ dan mesti menulis jam
pada digit
terakhir.
Bahan : Gambarajah gelung masa.
Nilai : Hormat, ketepatan, keyakinan, menemati masa
dan
sistematik
Kemahiran : Menjana idea,
perbincangan, soal jawab
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(± 5 min)
|
Gelung masa
( LAMPIRAN 1)
Soal jawab
Guru:
Ini ialah satu gambarajah
gelung masa. Apakah jenis sistem masa yang ditunjukkan dalam gambarajah?
Murid-murid:
Sistem 12 jam dan sistem 24
jam.
Guru:
Bolehkah kamu memberitahu
guru gelung masa yang mana satu menunjukkan masa dalam sistem 12 jam dan
gelung masa yang mana satu menunjukkan masa dalam sistem 24 jam?
Murid:
Bahagian di dalam gelung masa menunjukkan masa dalam sistem 12
jam dan bahagian di luar gelung masa ialah sistem 24 jam
|
1. Guru menunjukkan gambar rajah gelung masa.
2. Guru menyoal murid tentang gambarajah yang
ditunjukkan.
3. Guru memilih seorang murid menjawab soalan yang
dikemukakan.
4. Guru memberitahu murid-murid topik yang akan
dipelajari pada hari ini ialah hubungkait di antara sisitem 12 jam dan sisten
24 jam.
|
1. Murid meneliti gambarajah gelung masa yang guru
tunjukkan.
2. Murid menjawab soalan berpandukan gambaajah
gelung masa yang guru tunjukkan.
3. Murid yang dipilih menjawab soalan guru.
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah: soal jawab
Alat bantu Mengajar:
Gambara-jah gelung
masa
Nilai:
Hormat, keyakinan
|
Langkah 1
(± 8 min)
|
Soal jawab
Guru:
Bolehkah kamu
memberitahu guru julat masa dalam sistem 12 jam?
Murid:
12 jam.
Guru:
Bolehkah kamu
terangkan apakah corak dalam sistem 12 jam?
Murid:
Masa itu bermula
1:00a.m hingga 12:00p.m dan 1:00p.m hingga 12:00a.m
Guru:
Bolehkah kamu
memberitahu guru julat masa dalam sistem 24 jam dan Bagaimanakah coraknya?
Murid:
24 jam. Sistem 24
jam bermula 0000jam dan 2359jam.
Penerangan:
Berdasarkan gelung
masa, persaman masa dalam sistem 12 jam dan sistem 24 jam adalah seperti
berikut:
12:00 a.m = 0000jam
12 p.m = 1200jam.
2:00 p.m =1400jam.
|
1. Guru
menyoal murid tentang konsep sistem dalam masa 12 jam dan sistem dalam masa
24 jam.
2. Guru
menerang-kan persamaan masa antara masa dalam sistem 12 jam dan sistem 24 jam
dengan merujuk kepada gelung masa yang dipaparkan.
3. Guru
meminta beberapa orang murid membacakan kesamaan masa dalam sistem 12 jam dan
24 jam dengan merujuk kepada gelung masa yang guru sediakan
|
1. Murid menjawab soalan guru dengan merujuk gambar
rangsangan yang guru paparkan.
2. Murid
mendengar penerangan guru dan memerhatikan masa yang ditunjukkan dalam gelung
masa.
3. Murid-murid
yang dipilih oleh guru bergilir-gilir menyatakan kesamaan masa dalam sistem
12 jam dan 24 jam
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah:
-
Soal jawab
-
Penera-ngan
Alat bantu Mengajar:
Kad masa
Nilai:
Hormat,
yakin
|
Langkah 2
(± 7 min)
|
Penerangan
Cuba kamu meneliti
gelung masa ini, selepas 1:00 petang masa dalam sistem 24 jam menunjukkan
1300jam. Ini disebabkan dalam peredaran masa dalam sistem 24 jam adalah
bermula 0000jam hingga 2359 jam maka selepas 12:00 petang, masa yang dibaca
selepas 1200jam akan diteruskan menjadi 1300jam.
Maka ini
menunjukkan masa selepas 12:00 tengah hari dalam sistem 12 jam, perlu tambah
1200 dalam sistem 24 jam.
7:00a.m = 0700jam
4:00 p.m = 1200jam
+0400jam
=1600jam
1100jam = 11:00a.m
1315jam =
1315jam – 1200jam
= 1:15 p.m
Latihan pada papan
hitam
|
1. Guru
menerangkan hubungkait antara sistem 12 jam dan sistem 24 jam dengan merujuk
gelung masa.
2.
Guru menunjukkan beberapa contoh.
3.
Guru memilih beberapa murid tampil ke
depan menyiapkan latihan di papan hitam.
4.
Guru dan murid menilai sama-sama
latihan yang dibuat.
|
1. Murid
mendengar penerangan guru tentang hubungkait antara sistem 12 jam dan sistem
24 jam.
2. Murid
meneliti contoh yang guru tunjukkan.
3. Murid
yang dipilih tampil ke depan untuk menyiapkan latihan di papan hitam.
4. Murid-murid
bersama-sama dengan guru menilai latihan yang telah dibuat.
|
Kemahi-ran:
Menjana idea
Kaedah: penera-ngan, latihan
Alat bantu Mengajar:
Gelung masa
Nilai:
Hormat,
yakin, sistematik
|
Langkah 3
(± 7 minit)
|
(lampiran 2)
|
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja dan minta murid siapkan dalam masa 5 minit.
2. Guru
membincangkan jawapan yang disiapkan oleh murid.
|
1. Murid
menyiapkan lembaran kerja yang cikgu edarkan dalam masa 5 minit.
2. Murid
bergilir-gilir memberikan jawapan pada lembaran kerja.
|
Kemahi-ran : Perbincan-gan
Alat bantu mengajar:
Lembaran kerja
Nilai:
Menepati masa, yakin,
sistematik
|
Penutup
(± 3 mint)
|
Soal jawab:
Guru
Apakah yang kamu mempelajari
pada hari ini? pembelajaran pada hari ini.
Murid
Hubungkait antara sistem 12
jam dan 24 jam.
Guru
Bolehkah kamu menerangkan apakah
hubungkait antara sistem 12 jam dan sistem 24 jam?
Murid
Masa selepas 12:00 p.m. perlu
tambah 1200jam dalam sistem 24 jam.
|
1. Guru menyoal murid tentang pembelajaran hari
ini.
|
1. Murid menjawab soalan yang guru kemukakan.
|
Kemahi-ran:
Soal jawab
|
LAMPIRAN
1
No comments:
Post a Comment